چرا مطب چشم پزشکی دکتر واحدی؟

هدف ما با بهره گیری از دستگاه های مدرن در علم چشم پزشکی، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی چشم در استان مازندران می باشد.

اهداف ما

معرفی مطب و ارائه اخبار پزشکی و بهترین مقالات تخصصی چشم پزشکی برای پزشکان و همچنین مقالات عمومی برای کاربران و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

پل ارتباطی
  • آدرس: مازندران، ساری، خیابان قارن، روبروی بانک رفاه، ساختمان شفا، طبقه اول
  • تلفن ثابت: 82 - 01133303681
  • ایمیل:info@abvahedi.com

آنژیوگرافی شبکیه و علت انجام آن

آنژيوگرافی يك شيوه تشخيصي است كه در آن از دستگاهی جهت گرفتن عكس هايی از شبكيه استفاده ميشود. ماده رنگی قابل حل در آب به درون سياهرگي تزريق ميشود. اين ماده رنگي از سياهرگها عبور كرده و به درون شريانهايی ميرود كه در سر تا سر بدن وجود دارند.


آنژیوگرافی شبکیه و علت انجام آن

آنژيوگرافی شبکیه يك شيوه تشخيصی است كه در آن از دستگاهی جهت گرفتن عكس هايی از شبكيه استفاده ميشود. ماده رنگي قابل حل در آب به درون سياهرگی تزريق ميشود. اين ماده رنگی از سياهرگها عبور كرده و به درون شريانهايی ميرود كه در سر تا سر بدن وجود دارند.
با عبور ماده رنگي از عروق خونی شبكيه,دستگاه نور آبي را به درون چشم ميتاباند و چند عكس از شبكيه ميگيرد. اگر عروق خوني غير طبيعی باشند, اين ماده رنگی ممكن است به بیرون از عروق  نشت کند و چشم پزشك ميتواند محل دقيق اين گونه ناهنجاريها را با تفسير درست فلورسين آنژيوگرافی تعيين نمايد.

علت انجام آنژيوگرافی چيست؟

اگر پس از انجام معاينه چشم, متخصص چشم به وجود ناهنجاريهايی در شبکیه چشم مظنون شود,ممكن است فلورسين آنژيوگرافي را توصيه نمايد. غالباً اين كار براي پيگيري دوره بيماري و مراقبت از نتايج درماني صورت ميگيرد. ديابت كه علت اصلی نابينايی در بيماران زير سن 55 سالگي است, ميتواند باعث نشت مايع يا خون از عروق خوني شبكيه شود. در برخي موارد اين گونه ناهنجاريها را ميتوان با ليزر درمان نمود تا از فقدان بينايی جلوگيري به عمل آيد.
تخريب ماكوالا وابسته به سن سبب عمده نابينايی در بيماران بالای 55 سالگي است. چشم پزشك بدون ياري گرفتن از فلورسين آنژيوگرافی قادر نخواهد بود اين گونه ناهنجاريها و موارد ديگر را تشخيص دهد.
پس از تزريق ماده رنگي فلورسين, رنگ پوست ممكن است براي چند ساعت زرد شود. هنگامي كه كليه اين ماده را از خون تصفيه ميكند و به خارج از بدن ميفرستد. زردي پوست ناپديد ميشود.
از آنجايی كه كليه ها اين ماده را از بدن خارج ميسازند, رنگ ادرار بيمار پس از انجام آزمايش به مدت 24 ساعت زرد ميشود.
به هنگام اين عمل ممكن است حالت تهوع خفيفی براي برخی از بيماران عارض شود، اما اين حالت معمولا پس از چند دقيقه برطرف ميشود. به هنگام تزريق اگر ماده رنگی از عروق نشت كند, نشان دهنده بیماری می باشد. واكنشهاي آلرژيك به ماده رنگی فلورسين نادرند و در صورت بروز ممكن است باعث ايجاد دانه های قرمز و خارش شوند. اين حالت معمولا با آنتی هيستامينهای تزريقی يا خوراكی درمان می شوند كه بستگی به شدت علائم دارد.

telegram Twitter Facebook Google LinkedIn Email Pinterest Print

آخرین مقالات

با بهترین مقالات چشم پزشکی با ما همراه باشید...