چرا مطب چشم پزشکی دکتر واحدی؟

هدف ما با بهره گیری از دستگاه های مدرن در علم چشم پزشکی، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی چشم در استان مازندران می باشد.

اهداف ما

معرفی مطب و ارائه اخبار پزشکی و بهترین مقالات تخصصی چشم پزشکی برای پزشکان و همچنین مقالات عمومی برای کاربران و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

پل ارتباطی
  • آدرس: مازندران، ساری، خیابان قارن، روبروی بانک رفاه، ساختمان شفا، طبقه اول
  • تلفن ثابت: 82 - 01133303681
  • ایمیل:info@abvahedi.com

بیماری اکتروپیون روش درمان و علائم آن

بیماری اکتروپیون که برون‌چرخش هم نامیده می‌شود عبارت است از برگشتگی لبه پلک (معمولاً پلک پایین) و مژهها به سمت بیرون چشم (سطح چشمی پلک به سمت بیرون قرار گیرد) که معمولاً دو طرفه‌است. در ادامه مقاله به طور کامل توضیح خواهیم داد.


بیماری اکتروپیون روش درمان و علائم آن

اکتروپیون Ectropion

بیماری اکتروپیون که برون‌چرخش  هم نامیده می‌شود عبارت است از برگشتگی لبه پلک (معمولاً پلک پایین) و مژهها به سمت بیرون چشم (سطح چشمی پلک به سمت بیرون قرار گیرد) که معمولاً دو طرفه‌است.

علایم بیماری اکتروپیون: 

به خارج چرخیدن پلک (معمولاً پلک پایین) که ظاهری نازیبا دارد، التهاب پلک (درد، قرمزی و تورم)، خشکی و سوزش چشم در اثر بیرون ریختن قطرات اشک.

شایعترین علت اکتروپیون

شل شدن بافت پلک و ضعیف شدن عضلات پلک (عضله حلقوی دور چشم) در اثرافزایش سن است ولی علل دیگری مانند موارد مادرزادی، فلج عصب هفتم صورت (فاسیال)، تومورهای پلکی، بیماریهای پوستی (مثل درماتیت)، سوختگی و اسکار (جمع شدن بافت جوشگاهی)، و درگیری پلک نیز رخ می‌دهد. بیماری در سگها نیزدیده می‌شود.

عوارض احتمالی بیماری اکتروپیون : آسیب به قرنیه در اثر خشکی چشم

درمان بیماری اکتروپیون

معمولاً با جراحی ترمیمی قابل درمان است. انجام یک جراحی کوچک (با بی حسی موضعی) برای برقراری کشش مناسب در پلک و اصلاح شل شدگی است. برای تخفیف التهاب و ناراحتی، روزانه چندین بار کمپرس گرم روی پلک‌ها بگذارید. (قرار دادن پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی چشم بسته). 

اگر در معرض باد یا آلاینده‌ها قرار می‌گیرید، از عینک برای محافظت از چشم استفاده کنید. در صورتیکه مجاری اشکی صدمه دیده باشند احتمال ادامه اشک ریزی وجود خواهدداشت لذا گاهی انجام عمل جراحی دومی جهت اصلاح مجاری اشکی الزامی است. 

موارد خفیف اکتروپیون ممکن است با انجام کوتر توسط پزشک بهبود یابد.

داروهای مورد استفاده بیماری اکتروپیون: 

استفاده از پمادهای مرطوب کننده چشم و قطره اشک مصنوعی تا زمان جراحی، آنتی‌بیوتیک در صورت وجود عفونت.

telegram Twitter Facebook Google LinkedIn Email Pinterest Print

آخرین مقالات

با بهترین مقالات چشم پزشکی با ما همراه باشید...