چرا مطب چشم پزشکی دکتر واحدی؟

هدف ما با بهره گیری از دستگاه های مدرن در علم چشم پزشکی، ارائه خدمات تشخیصی و درمانی چشم در استان مازندران می باشد.

اهداف ما

معرفی مطب و ارائه اخبار پزشکی و بهترین مقالات تخصصی چشم پزشکی برای پزشکان و همچنین مقالات عمومی برای کاربران و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است.

پل ارتباطی
  • آدرس: مازندران، ساری، خیابان قارن، روبروی بانک رفاه، ساختمان شفا، طبقه اول
  • تلفن ثابت: 82 - 01133303681
  • ایمیل:info@abvahedi.com

چند نکته کلیدی عیوب انکساری چشم

برای اینکه چشم ها خوب ببینند، اشعه های نور باید توسط قرنیه و عدسی شکسته شده و روی شبکیه (لایه عصبی که در پشت چشم کشیده شده)، متمرکز شوند. شبکیه، تصویری که توسط این اشعه های نوری تشکیل شده را دریافت می کند در ادامه این مقاله با ما همراه باشید...


چند نکته کلیدی عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم

برای اینکه چشم ها خوب ببینند، اشعه های نور باید توسط قرنیه و عدسی شکسته شده و روی شبکیه (لایه عصبی که در پشت چشم کشیده شده)، متمرکز شوند.
شبکیه، تصویری که توسط این اشعه های نوری تشکیل شده را دریافت می کند و تصویر را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد. در عیوب انکساری چشم نمی تواند نور را به صورت مناسب روی شبکیه متمرکز کند در نتیجه تصویری که شما می بینید تار است. اگر چه عیوب انکساری در گروه بیماری های چشم هستند، اما بیماری محسوب نمی شوند.

انواع عیوب انکساری

میوپی(نزدیک بینی)

در نزدیک بینی تصویر شیئی که فاصله زیادی دارد به دلیل این که محور کره چشم خیلی بلند است و یا قدرت انکسار چشم خیلی قوی است در جلوی شبکیه متمرکز می شود. در نتیجه اشیائی که در فواصل دور قرار دارند تار دیده می شوند.
علل نزدیک بینی ارث ،کار نزدیک و طولانی و بعضی از بیماری بعث نزدیک بینی می شود. اغلب در کودکان در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی تشخیص داده می شود. در طول دوران نوجوانی، وقتی بدن سریع رشد می کند، میوپی بدتر می شود. بین سنین ۲۰ و ۴۰ تغییرات اندکی وجود دارد. اگر میوپی خفیف باشد، میوپی پایین نامیده می شود.
میوپی شدید بعنوان نزدیک بینی بالا نامیده می شود. اگر نزدیک بینی بالا دارید، خطر کمی بیشتری برای جداشدگی شبکیه خواهید داشت.
اگر شما در گروه خطر هستید چشم پزشک شما باید علائم خطر جداشدگی شبکیه را با شما در میان بگذارد. اگر شبکیه جدا شود، اقدام جراحی تنها راه مرمت آن است. داشتن معاینات منظم چشم توسط چشم پزشک برای مشاهده تغییرات شبکیه مهم است.

هیپراوپی(دوربینی)

شایع ترین نوع از عیوب انکساری دوربینی است که در آن به دلیل اینکه محور چشم خیلی کوتاه است و یا قدرت انکسار چشم خیلی ضعیف است، تصویر اشیاء دور پشت شبکیه متمرکز می شود. این وضعیت باعث می شود اشیای نزدیک واضح دیده نشوند. مانند نزدیک بینی، دوربینی معمولا ارثی است. هنگامی که چشم رشد می کند و طویل تر می شود، دوربینی کاهش می یابد.

آستیگمات

قرنیه پنجره شفاف جلو چشم است. یک قرنیه طبیعی گرد و صاف است، شبیه توپ بسکتبال. وقتی چشمان شما آستیگماتیسم است، قرنیه در یک جهت نسبت به سایر جهات انحنای بیشتری دارد. آستیگمات دید را برای اجسام دور و نزدیک تار یا منحرف می کند. این عیب تقریباً شبیه یک آینه سرگرمی است که در آن خیلی بلند، پهن یا خیلی لاغر بنظر می رسید. امکان داشتن آستیگمات با میوپی یا هیپراوپی وجود دارد.

پیرچشمی

وقتی جوان هستید لنز درون چشم شما نرم و قابل انعطاف است. لنز چشم شکلش را به راحتی تغییر می دهد و اجازه می دهد که روی اجسام دور و نزدیک تمرکز کنید. بعد از سن ۴۰ سالگی، لنز سخت تر می شود. از آنجا که لنز نمی تواند به راحتی گذشته تغییر شکل دهد، خواندن در محدوده نزدیک سخت تر است.
این وضع نرمال پیرچشمی نامیده می شود. شما همچنین ممکن است پیر چشمی را با نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم داشته باشید.

عیوب انکساری چگونه تصحیح می شوند؟

عینک و لنزهای تماسی شایع ترین روش های تصحیح عیوب انکساری هستند. آن ها با متمرکز کردن دوباره اشعه های نور روی شبکیه، درجهت جبران مشکل چشم شما عمل می کنند. جراحی انکساری نیز انتخابی برای تصحیح یا بهبود دید شماست.
اقدامات جراحی به کار گرفته می شود تا با تغییر شکل قرنیه یا سطح جلویی چشم، قدرت تمرکزی چشمان شما تنظیم شود. شواهد کافی علمی مبنی بر اینکه تمرینات چشم، ویتامین ها یا قرص ها بتوانند عیوب انکساری را پیشگیری یا درمان کنند، وجود ندارد.

telegram Twitter Facebook Google LinkedIn Email Pinterest Print

آخرین مقالات

با بهترین مقالات چشم پزشکی با ما همراه باشید...